In a used bookstore in Mexico City Colwell came across a book of photographs of ruins with the overly-romantic introductory essay, The Pleasure of Ruins, written by Rose Macaulay.
It turns out that Macaulay wrote her essay from her home in London in the aftermath of WW2 when her city and all of Europe, was in ruin. Considering this fact, Colwell thought it was interesting that Rose’s essay didn’t acknowledge that the ancient ruins she loved were often the result of destructive wars like WW2. Rose looked past not only the ruin of London, but past the urban ruins of the entire European continent in order to muse about the crumbling architecture of ancient history.
Is Rose’s silence unique? What landscape of the past goes unrecognized when we romanticize about crumbled cities?
For Untitled Ruins Colwell removed the ruins from the photographs in Macaulay’s book and collaged the pages into new, ruin-less landscapes.
To make these works I cut out and discarded the ruins from the photographs in Rose’s book. My intention was to get rid of the object of the ruin while maintaining the landscape that holds the history symbolized by the ruin.
I then took the hollowed out and dissected pages of landscapes and collaged them into panoramic ruin-less geographies. The series toys with question like: What is it to remove a ruin, to make a place ruin-less? What happens when we remove the icons of history, erasing the visible past from a landscape?
The artworks call attention to the historical absences that surround us—all the layers of the past that are buried in the landscape, invisible, unimaginable and thus, forgettable.
Untitled Ruins, 2014.
Collages made from the book The Pleasure of Ruins.
Dimensions variable.
En una tienda de libros de segunda mano en la Ciudad de México, Colwell se encontró con un libro de fotografías de ruinas con el extra romántico ensayo introductorio The Pleasure of Ruins (El placer de las ruinas), escrito por Rose Macaulay.
Resulta que Macaulay escribió su ensayo desde su casa en Londres, durante las secuelas de la Segunda Guerra Mundial, cuando su ciudad y toda Europa estaban en ruinas. Considerando este hecho, Colwell pensó que era interesante que el ensayo de Rose no reconociera que aquellas ruinas antiguas que amaba fueran comúnmente el resultado de destructivas guerras como la Segunda Guerra Mundial. Rose miró no al pasado no sólo de la ruina de Londres, sino más allá de las ruinas urbanas de todo el continente europeo, con el fin de reflexionar sobre la desmoronada arquitectura de la historia antigua
¿Es único el silencio de Rose? ¿Qué paisaje del pasado pasa sin reconocimiento cuando romantizamos acerca de las ciudades derrumbadas?
Para Untitled Ruins Colwell removió las ruinas en las fotografías del libro de Macaulay y las empleó para componer con collage nuevas páginas, con paisajes sin ruinas. Su intención era deshacerse del objeto ruina y, al mismo tiempo, conservar el paisaje que sostiene a la historia simbolizada por la ruina.
Después, tomó las páginas ahuecadas y diseccionadas de los paisajes y las convirtió en collage con panorámicas de una geografía sin ruinas. La serie juega con las preguntas ¿qué significa remover una ruina, crear un lugar sin ruinas? ¿Qué pasa cuando removemos los íconos de la historia, borrando del paisaje la visibilidad de un pasado?
Este trabajo de arte fija la atención sobre las ausencias históricas que nos rodean —todas las capas del pasado están enterradas en el paisaje, invisibles, inimaginables y, por lo tanto, olvidables.
Untitled Ruins No.1, 2014.
Collages hechos con fotografías del libro The Pleasure of Ruins.
Dimensiones variables.