THE SONG OF SOURCE 1

Digital Video NTSC, 2013.

Digital video NTSC,  4 minutes, 51 seconds.

This work is part of  The Durazo Series.

Several informants appear in the FBI case file on Durazo, one of whom is Source 1. I became fascinated by the double game of Source, how he was evidently not a criminal (as were the other informants) but a man worried by his moral consciousness. However, in the case file all information about the identity of Source 1 is marked out. In the absence of a portrait of this man I found myself filling in the gaps with my own imagined narratives.

I empathized with Source 1 and his dualities. He seemed to epitomize a particular Victorian paper toy–the one that is a paper circle with a bird printed on one face and a birdcage on the other. Depending on how quickly one twirls strings attached to the paper disc the bird appears either trapped or free. In the end I saw Source 1 as a mockingbird, constantly caged between his secrets, his reality and the possibility that those two might collide.

The audio narration of the story of Source 1 is combined with zoomed-in clips from the 1983 B-movie Lo Negro del Negro. The first time that I watched the film I was struck by one part in particular. At the end of the film there is a short scene in which FBI agents are waiting in a car at the airport, Durazo’s plane arrives, the agents jump from the car and arrests him as he exits his plane.

It’s odd to see an actor play your father.

In addition, after all of my research, this fictionalized account of the arrest is the clearest depiction of the meeting of Durazo and my father—albeit an imagined one.

Este trabajo es parte de Las series de Durazo.

Múltiples informantes aparecen en el archivo de caso del FBI sobre Durazo, uno de los cuales es la Fuente 1. Me fascinó el doble juego de la Fuente, cómo, evidentemente, él no era un criminal (a diferencia del resto de informantes) sino un hombre preocupado por su propia conciencia moral. Como sea, en el archivo de caso toda la información acerca de la identidad de la Fuente 1 está tachada. En la ausencia de un retrato de este hombre, me encontré a mí misma llenando las brechas con mis propias narrativas imaginarias.

Empaticé con la Fuente 1 y sus dualidades. Él parecía representar un juguete victoriano en particular —aquél con un papel circular y un pájaro pintado en una cara y una jaula pintada en la otra—. Dependiendo de qué tan rápido uno gire los hilos sobre los que se sostiene el disco de papel, el pájaro aparece ya sea libre o atrapado. Al final, Colwell vio a la Fuente 1 como un cenzontle, constantemente atrapado en sus secretos, su realidad y la posibilidad de que éstos colisionaran entre sí.

La narración de audio sobre la historia de la Fuente 1 está combinada con acercamientos a cortes de una película de serie B de 1983, Lo Negro del Negroacerca de los atrevimientos de Durazo. La primera vez que Colwell vio la película le impactó una escena en particular: agentes del FBI esperan dentro de un automóvil en el aeropuerto, aterriza el avión de Durazo, los agentes saltan del auto para arrestarlo en cuanto él sale del avión.

Es raro ver a un actor interpretar a tu padre.

Además, después de toda mi investigación, este recuento ficticio del arresto es una descripción clara del encuentro entre Durazo y mi padre— aunque sea imaginario.