THE SKIES OVER LONDON OR NEW YORK

Digital prints on cotton paper, 2013.

As I read through FBI documents I am often challenged to figure out which parts are fiction, speculation, and fact. The files seem deceptively solid, even factual, but there is so much left unknown, withheld, lost, or alluded to. Often, I am left doubting, as I try to pull together fragments in order to form a persistently incomplete picture of events.

I wound up with the same doubts as I began studying Frederick Catherwood’s etchings of Mayan ruins. I had always assumed that these famous drawings were ‘true’ records of what Catherwood saw. Although he did make accurate drawings using a camera obsucra on site and historians consider his renderings of the crumbling architecture ‘documentary’, he also tremendously altered the landscape by employing locals to cut down trees, clear away undergrowth, and reposition architectural fragments in order to frame the ruins in classic romantic compositions.

In addition, the final etchings were actually done by other artists in New York and London. If one examines the drawings closely it becomes clear that non-native plants, varying shadows, and repeated patterns in the landscape are informed by the etching artists’ imagination rather than observation. Rather than showing the skies over the Yucatan, I imagine the etchings show the skies outside of an artists’ studio in London and New York.

Series of 3, edition of 5

36.5 x 48.5 cm.

Impresión digital sobre papel algodón

Mientras leo a lo largo de los documentos del FBI, constantemente me siento retada para identificar entre la ficción, la  especulación y los hechos. Los archivos parecen engañosamente sólidos, incluso fácticos, pero hay mucho de lo desconocido dejado fuera, negado, perdido o aludido. Con frecuencia, me quedo dudando, mientras intento poner juntos los  fragmentos para formar una imagen persistentemente incompleta de los acontecimientos.

Terminé con las mismas dudas conforme estudiaba los aguafuertes de las ruinas mayas hechos por Frederick Catherwood. Siempre había asumido que estos famosos dibujos eran registros “realistas” de lo que Catherwood vio. A pesar de que Catherwood hizo dibujos de sitio precisos empleando una cámara oscura, y de que los historiadores consideran sus representaciones de esa arquitectura ruinosa como “documentales”, también es cierto que alteró tremendamente el paisaje empleando a gente local para cortar árboles, quitar maleza, y reposicionar fragmentos arquitectónicos con el fin de encuadrar las ruinas en composiciones románticas clásicas.

Además, los aguafuertes finales fueron, de hecho, realizados por otros artistas en Nueva York y Londres. Si uno examina los aguafuertes de cerca, se clarifica que las plantas no nativas, la variación de las sombras, y los patrones repetitivos del paisaje, se deben a la imaginación de los artistas de cada aguafuerte, y no a la observación de Catherwood. Imagino que, en lugar de mostrar los cielos sobre Yucatán, estas imágenes en realidad ilustran los cielos fuera del estudio de algún artista en Londres o Nueva York.

Serie de 3, edición de 5

36.5 x 48.5 cm.

]

The pieces installed in MARSO gallery and Apalazzo Gallery.

Engraving by Frederick Catherwood.