REPORTS ON LANDSCAPE

Linen, watercolor, thread, and wood; 2017.

  • While reviewing the declassified US documents about the Civil War in El Salvador I began to record the few descriptions of landscape I came across, such as:

    A large body of water

    Two to three rock outcroppings

    Difficult terrain

    An island in the lake

    Descriptions of place are irrelevant to this archive of war.  Yet, if we consider that archives are used to write history, what does the absence of place in an archive imply about our understanding of the past it details?

    In response to the archive’s paltry landscape descriptions I made a series of flags, intended to be planted at the place described in the documents.  However, considering that the terms are so ambiguous, finding these places would be impossible.  In fact, these vague sites could be anywhere.

    With Reports on Landscape, the impossibility of marking the spot described in the archive is contrasted with the flag as a symbol used to lay claim to a terrain, like the six US flags on the moon.   Additionally, this series highlights the absurd gesture of trying to find an archive’s vague landscape and the hopeful gesture of marking fading pasts in the topography of the present.

  • Mientras revisaba los documentos desclasificados de EUA sobre la Guerra Civil en El Salvador, Colwell comenzó a recordar algunas descripciones del paisaje con el que ella se encontró, tales como:

    Un largo cuerpo de agua

    Dos o tres afloramientos

    Terreno difícil

    Una isla en el lago

    Las descripciones del lugar son irrelevantes para este archivo de guerra. Pero, si consideramos que los archivos son usados para escribir la historia, ¿qué es lo que implica para nuestro entendimiento la ausencia del lugar en el pasado que el archivo detalla?

    En respuesta a las descripciones miserables del paisaje en el archivo, Colwell hizo una serie de banderas, con la intención de plantarlas en el lugar descrito en los documentos. No obstante, considerando que los términos son tan ambiguos, encontrar esos lugares sería imposible. De hecho, esos inciertos emplazamientos podrían estar en cualquier lugar.

    Con Reportes sobre el paisaje, la imposibilidad de marcar el lugar descrito en el archivo es contrastada con la bandera como un símbolo usado para reclamar un territorio, como las seis banderas de EUA sobre la luna. Adicionalmente, esta serie subraya el gesto absurdo de tratar de encontrar un paisaje impreciso y el gesto esperanzado de marcar los pasados en desvanecimiento dentro de la topografía del presente.