UNTITLED (a question)

Slide projector, slides, paint, marble, and a twenty second automatic timer, 2016.

  • This work is part of my series on the history of the FALN.

    On the floor of the gallery sits an old slide projector with a carousel of eighty five slides. The slides are projected upside-down on the wall, their backwards text reflected on a polished marble slab that sits beneath the projection. There 0n the black marble one can read the words projected: What Is Symbolic Violence?  This question, painted in pinkish ‘flesh’ colored paint on each slide itself repeats over and over again as automatic timer passes the slides through the projector every twenty seconds.

    What Is Symbolic Violence—click—What Is Symbolic Violence—click—What Is Symbolic Violence—click—What Is . . .

    The FALN and other radical groups considered their bombing campaign symbolic violence because the potency of the bombs, the hour when they exploded, and their placement in the city were designed to avoid injury most of the time, although there were some remarkable exceptions. While I understand their definition of the term, I began to question the inherent contradictions of symbolic violence: Can violence, even minimal violence, ever really be symbolic? Who get’s to determine the symbolism of violence, the perpetrator or the victim? And can violence be considered justifiably symbolic if it is done in the name of other injustices such as colonialism or racism?

  • Este trabajo es parte de mi serie sobre la historia de las FALN.

    Sobre el suelo de la galería hay un viejo proyector de diapositivas con un carrusel para ochenta y cinco diapositivas. Las diapositivas son proyectadas de cabeza sobre la pared y con el texto al revés, a su vez, éste es reflejado sobre un bloque de mármol pulido que yace debajo de la proyección. Allí, sobre el mármol negro se pueden leer correctamente las palabras proyectadas: What Is Symbolic Violence? (¿Qué es la violencia simbólica?) Esta pregunta, pintada con un tono rosado “carnoso” sobre cada lado de la diapositiva se repite una y otra vez mientras el temporizador pasa las diapositivas en el proyector cada veinte segundos.

    ¿Qué es la violencia simbólica?—click—¿Qué es la violencia simbólica?—click—¿Qué es la violencia simbólica?—click—¿Qué es…

    Las FALN y otros grupos radicales consideraban que sus campañas de bombardeo eran violencia simbólica debido a que tanto la potencia de las bombas, como la hora en la que explotaban, y sus emplazamientos en la ciudad estaban diseñados para evitar daño la mayor parte de las veces, pese a algunas excepciones notables. Si bien, comprendo su definición del término, comencé a preguntarme sobre las contradicciones inherentes a la violencia simbólica: ¿Puede la violencia, incluso la mínima, ser realmente simbólica? ¿Quién determina el simbolismo de la violencia, el perpetrador o la víctima? Y, ¿puede la violencia ser considerada justificadamente simbólica si es cometida en nombre de otras injusticias como el colonialismo o el racismo?